Digitale Camera’s

digitale camera

Eerst speelt de fotograaf de rol van het publiek door de scène op te zetten en de fotograaf de gelegenheid te geven het evenement te documenteren. Vervolgens is het de taak van de fotograaf om, gedurende een week of langer, meer dan alleen foto’s te nemen; de taak van de fotograaf is het werk te documenteren en het verhaal rond het evenement op te bouwen. Het is zeer belangrijk te onthouden dat de fotograaf het evenement ziet door de geest van een toeschouwer. Het is de taak van de fotograaf om het beeld te verplaatsen.

Wat kan een fotocamera? Een fotocamera is in staat om een beeld van grote helderheid en subtiliteit vast te leggen. Het beeld dat je met een fotocamera kunt genereren is zeer goed en van grote waarde voor het publiek. Maar het allerbelangrijkste is dat een fotocamera in staat is kleurenbeelden te genereren. Naast het vaststellen van het beeld moet ook worden bepaald wat in het licht door de camera wordt opgevangen. Onze beeldsensoren en het vermogen van andere hardware op onze apparatuur die wordt gebruikt om onze foto’s te lezen, kunnen hiertoe bijdragen. Hoe beter de software van de camera is, hoe minder we beperkt zijn in wat we kunnen doen. Er zijn honderden technieken die fotografen gebruiken die zowel de kleur als de helderheid beïnvloeden. Er zijn ook veel dingen die het uiteindelijke beeld kunnen veranderen – compressie, en bestandsgrootte, en kleurbalans en contrast, en belichtingsspeelruimte, om er een paar te noemen. Laten we daarom enkele van de belangrijkste verschillen tussen fotocamera’s en digitale camera’s bespreken.

Digitale Camera’s

Digitale camera’s zijn over het algemeen geavanceerder dan fototoestellen. Deze camera’s zijn gemaakt van elektronische apparatuur, worden vaker onderhouden en kunnen regelmatig resultaten van een hogere kwaliteit leveren. Bovendien kunnen de camera’s alle uitsnedes, rode ogen en andere functies doen die we ook van een fotocamera krijgen. Dit maakt het opzetten van foto’s en het creëren van een verhaal veel gemakkelijker voor dynamische fotografen. Een goed bijkomend voordeel van digitale camera’s is dat zij doorgaans veel hogere bitsnelheden, grotere sensoren en een hogere kleurdichtheid kunnen gebruiken. Hoe groter de bitsnelheid, hoe groter de resolutie en hoe meer details worden vastgelegd, en vanuit kwaliteitsoogpunt is dit voordelig. Voor meer informatie over hoe kleur wordt gemaakt, kan de Color Egg steen een goede referentie zijn. De afbeelding hieronder geeft een voorbeeld van hoe een hogere resolutie en kleur de helderheid en het contrast kunnen verbeteren. Het linker beeld is iets kleiner dan het op een doorsnee afdruk zou kunnen lijken. Dit is te wijten aan het feit dat de spanningen die nodig zijn voor de integrator op de achterkant van de camera hoger zijn dan wat gewoonlijk wordt erkend als “afdrukkwaliteit”. Over kleur gesproken in viewsful.com, er zijn instructies over hoe de luminantie waarden te verbeteren in de beelden hierboven. Ik zal het uiterlijk van de twee beelden hieronder vergelijken (opnieuw, met het meten van luminantiewaarden). Hoewel digitale fototoestellen beelden gedetailleerder kunnen vastleggen dan fotocamera’s vanwege de mogelijkheid van JPEG-compressie van hogere kwaliteit, zijn foto’s die je met digitaal maakt, beter zichtbaar in de fotokijker zelf. Wanneer u een beeld van optische of digitale media bekijkt, zijn de kleuren lichter voor het oog. Wanneer u echter een foto bekijkt en dezelfde foto tegen een grote afdruk houdt, zijn de kleuren duidelijk superieur door de helderheid en het dynamisch bereik van het beeld.

Bij digitaal gebruik wordt de beeldkwaliteit ook gedicteerd door de bron – de eigenlijke digitale bestanden van het beeld, zoals JPEG en TIFF. Deze zijn begrijpelijker voor de kijker, maar als ze verkeerd gebruikt worden, zullen ze op technische manieren in kwaliteit of kleur achteruitgaan. De afbeelding hierboven werd bijvoorbeeld gemaakt met JPEG-compressie. De fotokwaliteit is een beetje slechter dan normaal omdat de JPEG-compressie de details, de helderheid en de beeldkleur heeft aangetast. Een foto op de vierde groep, middentonen hebben veel meer blauw in zich dan ze op het kiekje lijken vanwege de JPEG compressie. Resultaat: helderder, meer verzadigde oranje gebieden zijn weggesneden. Dit komt omdat de helderheid van het beeld wordt verminderd. Zowel de ruis als de kleur in het beeld waren meer uitgesproken in dit specifieke beeld als gevolg van JPEG compressie.

Naast de bron is een andere belangrijke factor om de beeldkwaliteit van een digitale camera te bepalen, de tijd dat het beeld wordt opgenomen. Hoe langer het beeld wordt opgenomen, hoe meer de camera erover moet doen. Naarmate de bitsnelheid toeneemt, zal het beeld vaker worden gecomprimeerd, maar de beeldkwaliteit zal nog steeds achteruit gaan. Door informatie vast te leggen terwijl ze komt en gaat, kan een digitale camera ervoor zorgen dat het beeld niet alleen de meest fijne details bevat, maar ook dat de details lang genoeg bewaard blijven om ze te kunnen lezen. Het helpt bijvoorbeeld om meerdere beelden van een bruiloft vast te leggen en deze vervolgens te combineren voor een eindresultaat. Dit werkt echter niet altijd goed, en soms kunnen digitale camera’s niet zomaar “meerdere foto’s nemen” om ruimte te besparen. Dit betekent dat veel opnamen verkeerd zijn uitgevallen.

Lees meer:

Fotograaf Breda

Product fotograaf Breda 

360 graden fotografie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>